bilde av en liten jente som tar bilde med mobiltelefon

Mobiltelefon og barn: Dette bør du tenke på

I vår digitale hverdag blir barn eksponert for skjerm i tidlig alder, og de lærer seg fort hvordan teknologien fungerer. Men i hvilken alder bør de få sin egen mobil? Og hvordan holder man kontrollen som forelder?

Innhold
  1. Når bør barnet ditt få sin første teleon?
  2. Abonnement eller kontantkort?
  3. Hvilken mobil passer for barn?
  4. Sett grenser for skjermtid og datapakker
  5. Lær barnet ditt nettvett

Ifølge Medietilsynets medieundersøkelse, «Barn og medier 2020», har 97 prosent av alle barn i alderen 9-18 år mobiltelefon. Det blir stadig vanligere at barn helt ned til femårsalderen har en mobiltelefon. Derfor er det ofte vanskelig å avgjøre når barnet ditt er klar for sin første mobil.

Når bør barnet ditt få sin første telefon?

Det finnes ingen fasit på hvor gammel man skal være eller hvilke behov mobilen skal dekke.

Mange barn får deres første mobil når de begynner å gå hjem fra skolen på egen hånd. Da kan det være lurt med egen telefon, slik at begge parter lett kan ta kontakt med hverandre. Barnets behov for å holde kontakt med venner kan også spille inn i avgjørelsen.

Det er med andre ord veldig individuelt i hvilken alder man får sin første mobil. Det avhenger av behov, og hvilken situasjon familien befinner seg i. Vi råder å vente til behovet er der før man skaffer en mobiltelefon til barnet.

At barnet ditt «har lyst på» mobiltelefon kan ikke regnes som et behov, men det er naturligvis en vanskelig avveining når stadig flere jevnaldrende har fått det.

Abonnement eller kontantkort?

bilde-av-to-gutter-som-ser-på-en-mobilskjerm
Tenk over behovet: Skal mobilen brukes til mer enn å ringe og sende meldinger? Da er abonnement en god løsning.

Stadig flere mobilselskaper tilbyr mobilabonnement spesifikt for barn. Da er det lettere å holde kontroll på kostnadene og tjenester som hører til abonnementet.

Typiske tjenester forbundet med disse er full datakontroll, reservasjon av opplysningstjenester og sperre for innholdstjenester og spesialnumre.

Enkelte mobiloperatører tilbyr også familiepakke. Det er et pakketilbud rettet mot familier, og er et mobilabonnement der man får én samlet faktura.

Prisen er ofte også rabattert da abonnementene er samlet. Les mer om familiepakke og om det passer din familie her.

Kontantkort kan også være et godt alternativ dersom mobilen kun benyttes til SMS og ringing. Da vil brukeren kun ha en gitt sum på kortet. Som forelder kan det være enklere å holde kontroll på hvor mye som blir brukt, og sette grenser for hvor mye man har til disposisjon i måneden. Merk at mobildata ikke er inkludert.

Les også: Alt du trenger å vite om kontantkort

Hvilken mobil passer for barn?

Om mobilen skal være en brukt eller en helt ny, avhenger av deg og ditt barn. Det trenger ikke å være den dyreste på markedet for at mobilen skal være bra. Tenk derfor gjennom hva mobilen skal brukes til.

Dersom mobilen kun skal brukes til SMS og ringing, vil en eldre telefon passe. Den vil ha begrenset funksjonalitet, men dårligere brukergrensesnitt. Med eldre telefoner er operativsystemet mer låst, og det er vanskeligere å endre innstillinger for hva som er mulig og ikke.

På nyere telefoner er det enklere brukergrensesnitt. Det gjør det lettere for yngre barn å lære seg å bruke mobilen og sette begrensninger. Uansett om det er snakk om en Android- eller iOS-telefon kan du enkelt styre hva som er mulig og ikke gjennom innstillinger. Dette er også gjerne passordbeskyttet, så barnet vil ikke kunne endre på dette i ettertid.

Uavhengig av hvilken mobil du velger, bør den tåle en støyt eller to da det er fort gjort å miste den i bakken.

Sett grenser for skjermtid og datapakker

bilde-av-to-jenter-med-mobiltelefon-som-poserer-foran-en-høyball
Avtal skjermtid: Skjermtiden kan lett skli ut i ung alder dersom man ikke har avtalt dette på forhånd.

Man kan fort bli oppslukt i mobiltelefonen. Derfor er det lurt å ta en prat på forhånd om hvor mye tid som er greit å bruke foran skjermen.

Det kan være fordelaktig å tenke over hvor mye tid man som forelder også bruker foran skjermen. Som et forbilde er det vanskelig å sette grenser på skjermbruk dersom man ikke overholder dette selv.

På nyere telefoner har du også muligheten til å sette grenser på skjermtid i innstillinger. Dette gjelder total skjermtid per dag, og enkelte applikasjoner du velger ut.

Mobilabonnement for barn kommer ofte med ulike datapakker. Har man brukt opp datamengden som er inkludert vil det sperres for videre bruk, med mindre man kjøper en ekstra datapakke. Det er lurt å avklare datamengde på forhånd.

Lær barnet ditt nettvett

Når barnet har fått egen mobil er det viktig at man er oppmerksom på hvordan de bruker den. Ta gjerne en gjennomgang om personvern og hva som er greit og ikke på nett.

Mange populære apper som for eksempel Snapchat og Instagram er basert på bildedeling og lite tekst. Å kommunisere med bilder og tekst er en annerledes enn å snakke ansikt til ansikt. Forklar barnet ditt hva som er akseptabel oppførsel og hva som kan såre andre når man kommuniserer på nett og mobil.

Det er lurt å minne på at mye av konteksten forsvinner når man kommuniserer med tekst. Situasjoner og handlinger som ofte oppfattes som tull kan lett misforstås med skriftlig kommunikasjon.

Det å legge til fremmede på ulike tjenester og hva slags konsekvenser det kan få, er også smart å snakke om. Det er ikke alle som er den de utgir seg for å være på nett. Derfor er det viktig å lære barna å være kritisk både til hvem de snakker med, og informasjon man leser på nettet.

Med god digital forståelse og kompetanse fra tidlig alder legger du et godt grunnlag for fremtiden for barnet ditt.

Les også: Trenger du mobilforsikring?