Trenger du mobilforsikring?
Mobiltelefonen er med oss omtrent hvor enn vi går. Derfor er den også spesielt utsatt for skader eller tyveri. Bør man da ha forsikring i tilfelle det går galt? Her får du noen tips til hva du bør tenke over før du bestemmer deg.
En tommelfingerregel er at vi bør forsikre oss mot de store krisene i livet. Krasjer du bilen, brenner boligen din eller du blir arbeidsufør resten av livet ditt er dette utvilsomt kriser du vil trenge økonomisk og kanskje også juridisk bistand for å komme deg gjennom. Spørsmålet er om en ødelagt mobiltelefon er en så stor krise at du trenger forsikring.
Er det lønnsomt med mobilforsikring?
De fleste mobiloperatører og elektrokjeder som selger mobiltelefoner tilbyr forsikringer når du kjøper ny telefon gjennom dem.
Dessuten har også de store forsikringsselskapene ulike former for mobilforsikring, gjerne som et tilleggsprodukt for de store forsikringspakkene.
Det kan variere om man betaler forsikringspremien eksempelvis for ett år av gangen eller om det er en løpende månedspremie på forsikringen. Uansett er det to ting du bør sjekke før du eventuelt takker ja til mobilforsikringen: Hvor mye blir totalkostnaden for forsikringen i løpet av et år, og hvor stor er egenandelen du må betale dersom du skal benytte deg av forsikringen?
Begynner totalprisen pluss egenandelen å nærme seg beløpet for en ny mobil eller det å ordne problemet på egen hånd, bør du vurdere om du kan leve med risikoen for at du må punge ut for reparasjon eller ny mobil.
Er du av den klønete typen som gjerne har et selvforskyldt høyt forbruk av enten skjermbytter eller nye telefoner vil kanskje en forsikring lønne seg på sikt.
Les også: Alt du trenger å vite om SIM-kortet ditt
Swap, Svitsj, MobilBytte og skjermforsikring
De siste årene har både Telenor og Telia introdusert fleksible mobilprogram som Swap og Svitsj. Disse gjør det mulig å bytte mobil én gang i året mot en løpende månedlig sum. I tillegg er det gjerne inkludert en forsikring, eller eventuelt en billig tilleggsforsikring som gir full beskyttelse mot tyveri og skader.
Hos Telenor er skjermforsikring inkludert i Swap, i tillegg til at du kan velge plussforsikring til 59 kroner ekstra i måneden som forsikrer deg mot alt. Egenandelen er 600 kroner ved første skade og 1000 kroner ved de påfølgende skadene. Plussforsikringen er også inkludert i Yng-abonnementene.
Hos Telia råder de samme prinsippene, bare at alle kunder får tre måneder med plussforsikring inkludert i abonnementet når de er ny kunde. Plussforsikringen er inkludert i to år i Smart Ung-abonnementene, som er Telias motstykke til Yng-abonnementene.
Ice tilbyr også en lignende avtale kalt MobilBytte hvor skjerm- og skadeforsikring er inkludert i avtalen. Med MobilBytte kan du bytte til ny mobil etter 18 måneder.
Er du allerede forsikret?
Mange av oss har forsikret mobiltelefonen uten å være klar over det. Noen innboforsikringer dekker nemlig uhellskader overalt i verden, bare ikke tyveri.
På den annen side dekker reiseforsikringer tyveri og plutselige skader – men ikke uhellskader – når du er andre steder enn hjemme.
Forskjellen på plutselige skader og uhellskader går grovt sagt på hvem som har skylden. Om du selv har skyld i skaden regnes det som en uhellsskade, mens plutselige skader skyldes forhold du selv ikke kan råde over. Derfor kan du for eksempel ikke benytte reiseforsikringen om du er ute på kafé og velter en kopp kaffe over mobilen, ettersom du selv har skyld i dette.
Med andre ord kan innboforsikring og reiseforsikring overlappe ganske bra dersom du har den rette kombinasjonen av slike forsikringer. Det kan altså være lurt å sjekke opp hva dine eksisterende forsikringer dekker før du skaffer deg en mobilforsikring som du kanskje ikke trenger.
Les også: Slik sporer du mobilen