Dame i hvit t-skjorte med mobil

Hvordan velge rett mobilabonnement

Det lett å bli opphengt i antall inkluderte gigabyte (GB) når du skal velge mobilabonnement, men pris per GB sier ikke nødvendigvis alt.

De kronene du tilsynelatende sparer på en direkte prissammenligning mellom to abonnementer kan forsvinne på andre områder. I denne artikkelen peker vi på de ulike aspektene ved mobilabonnement du bør være oppmerksom på, slik at du kan velge rett mobilabonnement for deg og din bruk.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) anbefaler å bruke en Nkom-godkjent prissammenligningstjeneste for å finne det beste mobilabonnementet for deg. Vår NKOM-godkjente sammenligningstjeneste hjelper deg å finne billigste og beste abonnement tilpasset ditt forbruk.

Husk at abonnement blir utdatert relativt raskt. Dersom du har hatt samme abonnement i et år eller mer burde du sjekke om du betaler mer enn du trenger.

Hva må du tenke på før du velger mobilabonnement?

Før du bytter abonnement:


  • - Tilbud som er for gode til å være sant er som regel det. Sørg for at du forstår alle aspekter av avtalen før du godtar.

  • - Unngå bindingstider:
    Avtaler med bindingstid går som regel raskt ut på dato og slutter å være konkurransedyktige.

  • - Ikke vær lojal mot dårlige vilkår:
    Det er ingen grunn til å være lojal mot et selskap som gir deg dårlige vilkår. Husk at det er lett å bytte.

Tidligere har det å velge rett mobilabonnement vært mer komplisert enn i dag. Nå som de aller fleste abonnement inkluderer fri tale og fri SMS/MMS er den største skillelinjen mellom abonnementene hvor stor den inkluderte datamengden er.

Det er imidlertid mye man kan ta stilling til, men hva som er viktigst er opp til deg og hvordan du bruker mobilen.

Hvor mye data trenger du egentlig?

Til tross for at datakvoten er blant faktorene som blir frontet mest i reklamer betyr ikke det at du nødvendigvis trenger den største kvoten. Hvor mye data man behøver varierer fra person til person, og det er din bruk som avgjør dette. Streamer du film og serier på farten kan fort GB forsvinne før du får tenkt deg om, men om du ikke gjør stort mer enn å ringe litt og sende et par meldinger er det lite behov for store datamengder.

Er du usikker på hvor mye data du bruker kan du prøve vår kalkulator for å regne ut et estimert forbruk. Gamle fakturaer og tidligere bruk er gode pekepinner på hva forbruket ditt er. Spør deg selv om det har vært nok, eller om du ofte har gått tom for inkludert data og eventuelt vært nødt til å kjøpe ekstra datapakker.

Hvor ofte du har tilgang på WiFi er også verdt å tenke litt over. Har du for eksempel tilgang til trådløst nett på jobb/skole og hjemme er det uansett lurt å utnytte det for å spare på mobildata.

Skjulte kostnader

Før du bestemmer deg bør du huske å ta en titt på såkalte skjulte kostnader.

Hva som skjer når du overstiger datakvoten varierer for eksempel mellom operatørene. Noen struper hastigheten til det ubrukelige slik at du i praksis blir tvunget til å kjøpe datapakker om du vil bruke mer mobildata. Andre lar deg fortsette uten hastighetsbegrensning, men tar gjerne betalt per megabyte.

Det er også ulik praksis på hvor lett eller eventuelt tungvint det er å kjøpe nye datapakker eller kontrollere forbruket. Operatører har gjerne egne mobilapper med ulik funksjonalitet og brukervennlighet.

En annen skjult kostnad er bruk av BankID på mobil. De fleste operatører inkluderer dette uten ekstra kostnad, men det er fortsatt enkelte operatører som tar seg betalt hver gang du logger inn med BankID.

Fakturagebyrer er i dag lett å unngå, men vil kunne spise opp prisforskjellen mellom abonnementer. Andre tilleggstjenester som for eksempel tvillingsim varierer også i pris mellom operatører.

Dame på strand snakker i telefonen og smiler
Mobilbruk i utlandet: Mobilbruk i utlandet har tradisjonelt vært dyrt, men det trenger det ikke være.

Før du bestemmer deg bør du altså reflektere litt over hva du faktisk trenger og undersøke prisene med det som utgangspunkt.

Dekning

I Norge er det tre utbygde mobilnettverk, og mobildekningen du får på telefonen er prisgitt hvilket nettverk du er på og hvor godt utbygd det er der du er.

I tettbygde områder er forskjellen gjerne mindre markant enn ellers, men operatørenes ulike plassering av mobilmaster kan faktisk spille inn på dekningen du får i stuen.

Les mer om mobildekningen i Norge.

Er du glad i å reise?

Databruk og roaming i utlandet er som regel dyrt, men etter at Roam Like Home-regelverket kom på plass i EU har nordmenns forhold til mobilbruk på ferie blitt mer avslappet. Man må imidlertid ikke glemme at prisene utenfor EU/EØS fortsatt kan være betraktelig mye høyere enn her hjemme, og særlig på ferger og fly hvor tilkoblingen går via satellitt kan prisene bli sjokkerende høye.

Satsene varierer også her mellom de ulike operatørene og kan være verdt å undersøke nærmere om man er mye på reise.

Inspirert av Roam Like Home har nå enkelte operatører kommet på banen med tilsvarende avtaler for andre land og regioner. I tillegg kan man gjerne kjøpe datapakker for bruk i utlandet som er rimeligere enn å betale per megabyte.

Les mer om smart mobilbruk i ferien.

Familie- eller venneabonnement

Om man samler flere abonnement i samme selskap tilbyr enkelte operatører familie- eller venneabonnement som gir rabatterte priser. I praksis samles da gjerne alle regningene på én felles faktura. Er man en familie hvor det er en som betaler for alle blir det dermed enklere.

Fordeler

For å skille seg fra konkurrentene lokker mobiloperatørene med fordelsprogrammer og tilleggstjenester som data rollover og datakontroll. Førstnevnte innebærer at man får med seg ubrukt mobildata fra en måned over til neste, og sistnevnte handler om hjelp til å holde oversikt på databruken.

Skylagring via mobiloperatøren er også en tjeneste som kan inkluderes. Skulle du finne på å bytte abonnement vil du miste tilgangen til denne tjenesten og det er dermed ikke å anbefale. Bruk heller en dedikert skylagringstjeneste du kan bruke på tvers av enheter og uavhengig av mobiloperatør.

I takt med stadig økende bruk av streamingtjenester får man nå også abonnementer inkludert strømming av musikk, uten ekstra kostnad eller bruk av data. Det er imidlertid visse restriksjoner på hvilke strømmetjenester.

Kundeservice

En siste faktor som er verdt å ta med i vurderingen før du bestemmer deg for mobilabonnement er hvor lett det er å kontakte kundeservice og hvor behjelpelig operatøren er om det skulle være noe. Må du ringe, sende e-post eller kan du chatte direkte? Ofte tilbyr operatørene en kombinasjon av disse tjenestene.

En god indikator på kvaliteten på en operatørs kundeservice er å se på hvor tilfredse tidligere og eksisterende kunder er med sine operatører. En enkel måte å se dette på er å bruke undersøkelsene fra EPSI og Norsk Kundebarometer.

Når du vet hva du er ute etter kan du enkelt sammenligne priser på mobilabonnement tilpasset dine behov her på Mobiltelefoni.no.