Kundeservice

På denne siden finner du svar på en rekke spørsmål knyttet til Mobiltelefoni.no og telekombransjen.

Om tjenesten

Hvordan fungerer Mobiltelefoni.no?

Når du bruker Mobiltelefoni.no har du to muligheter til å finne det beste mobilabonnementet for akkurat deg: Enten gjennom å bruke sammenligningstjenesten eller vår anbudstjeneste.

I sammenligningstjenesten oppgir du forventet dataforbruk og øvrige detaljer som er viktige for å finne det perfekte mobilabonnementet for deg. Da vil du få opp abonnementene som passer for deg, rangert fra billigst til dyrest. Oversikten viser nemlig oppdaterte priser på samtlige av abonnementene som er tilgjengelige i Norge. Du kan i ro og mak gjøre deg opp en mening om hvilket av abonnementene som passer deg best og som du ønsker å gå for. Når du har bestemt deg, går du til mobiloperatørens nettside og administrerer selv overgangen til det nye abonnementet.

Anbudstjenesten fungerer litt annerledes: Du fyller ut skjemaet som ligger på forsiden og blir innen kort tid kontaktet av inntil tre ulike mobiloperatører. Disse vil presentere et tilbud for deg. Når du har mottatt alle tilbudene, kan du selv bestemme hvilket av tilbudene du foretrekker, eller eventuelt forkaste alle sammen. Å benytte seg av Mobiltelefoni.no er helt uforpliktende og er dessuten helt gratis.

Uansett om du bruker sammenligningstjenesten eller anbudstjenesten, vil du få svært god pris på mobilabonnementet ut fra din bruk. Erfaringsmessig kan ofte selskapene gi tilbud som ikke ligger offentlig ute på nettsidene deres når de tar direkte kontakt med deg, rett og slett fordi de vet at de er i konkurranse med andre operatører og ønsker å få deg som kunde. Derfor er ofte anbudstjenesten den beste måten å best mulig pris på abonnementet.

Koster det noe å bruke Mobiltelefoni.no?

Nei, det koster ingenting å benytte seg av verken anbudstjenesten eller sammenligningstjenesten på Mobiltelefoni.no.

Vær imidlertid obs på at Mobiltelefoni.no ikke selger mobilabonnementer eller andre telekomtjenester. Vi kan heller ikke hjelpe deg med spørsmål knyttet til ditt eksisterende mobilabonnement – det må rettes mot mobiloperatøren din.

Hvem står bak Mobiltelefoni.no?

Mobiltelefoni.no er en uavhengig sammenlignings- og anbudstjeneste. Vi har ingen bånd til noen av aktørene på telekommarkedet.

Tjenesten drives av det norske selskapet Nettbureau AS. Vi driver tilsvarende tjenester innenfor en rekke ulike bransjer, som Bredbånd.no, Strøm.no og Eiendomsmegler.no. I tillegg til i Norge, har vi tjenester i resten av Skandinavia og deler av Europa.

Alle tjenestene til Nettbureau er laget med sikkerhet i høysetet. All brukerinformasjon krypteres og behandles sikkert i tråd med personvernforordningen GDPR. Mobiltelefoni er dessuten godkjent av Norsk Kommunikasjonsmyndighet (NKOM), noe som betyr at dataene som presenteres på nettsiden er korrekt og stadig oppdatert.

Hvorfor har bare noen abonnementer bestillingslenke på sammenligningssiden?

Noen av mobiloperatørene har betalt Mobiltelefoni.no litt ekstra for å få en direktelenke til bestillingssiden sin. Dette er en del av forretningsideen til Mobiltelefoni.no, og bidrar til at du som bruker kan sammenligne abonnementer helt gratis og uforpliktende.

Jeg har fylt ut skjemaet, men har ikke fått svar ennå.

Vanligvis pleier mobiltelefonselskapene å ta kontakt med kundene innen 1–2 virkedager. I perioder med ekstra stor pågang kan det imidlertid ta noe lengre tid. Om det har gått veldig lang tid siden du fylte ut skjemaet, oppfordrer vi deg til å gi oss beskjed på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

Jeg vil ikke bli oppringt. Kan jeg få skriftlige tilbud?

Dersom du ikke ønsker å bli oppringt med tilbud, kan du få skriftlige tilbud ved å sende oss en e-post på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.. Da gir vi beskjed videre til mobilselskapene, og du vil bare få tilbud på e-post eller tekstmelding.

Jeg angrer på at jeg ba om tilbud. Hva bør jeg gjøre?

Dersom du av en eller annen grunn angrer på at du ba om tilbud på mobilabonnement gjennom anbudstjenesten vår, hjelper vi deg naturligvis. Alt du trenger å gjøre er å sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. og gi oss beskjed om at du angrer, så sletter vi forespørselen din. Da vil du ikke bli kontaktet av noen.

Jeg ønsker ikke å motta tilbud fra en eller flere av mobiloperatørene som dere oppgir vil kontakte meg. Kan dere stryke den/dem?

Det kan vi. Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. og be om at vi sletter forespørselen til det eller de selskapene du ikke ønsker tilbud fra.

Dersom du allerede har fått tilbud fra et selskap, er sjansen imidlertid stor for at du vil få et bedre tilbud gjennom Mobiltelefoni.no. Grunnen til det er at selskapene vet at de konkurrerer med andre om å få deg som kunde når henvendelser kommer via Mobiltelefoni.no. Dermed strekker de seg ekstra langt for å gi deg et så godt tilbud at du slår til. Dette kan du gå glipp av dersom du ikke ønsker å få tilbud fra ett eller flere selskap.

Må jeg benytte meg av tilbudet jeg fikk gjennom Mobiltelefoni.no hvis jeg bruker tjenesten?

Nei. Å bruke Mobiltelfoni.no er helt uforpliktende. Vi tror at minst ett av selskapene vil gi deg et så godt tilbud at du ikke kan takke nei, men dersom det ikke er tilfelle, går det helt fint dersom du velger å forkaste alle tilbudene.

Kan jeg få tilbud uten å fylle ut skjemaet?

For at vi skal kunne sette deg i kontakt med mobilselskapene som ønsker å konkurrere om å få deg som kunde, er utfylling av skjemaet eneste mulighet.

Dataene du fyller ut i skjemaet blir behandlet i henhold til personvernforordningen (GDPR), og kun for å gi deg tilbud på mobilabonnementer. Vi selger aldri data videre til annen markedsføring.

Vil du vite mer om hvordan vi ivaretar ditt personvern, kan du lese mer om dette på vår personvern-side.

Om mobil og telekom

Kan jeg kjøpe mobiltelefonabonnement av Mobiltelefoni.no?

Nei, det kan du ikke. Vi er kun et mellomledd mellom deg som kunde og mobilselskapene. Kun mobilselskapene kan tilby et abonnement, men ved å bruke en av tjenestene våre, kan du være sikker på at du får en god pris på abonnementet ditt.

Vi kan heller ikke hjelpe deg med spørsmål knyttet til det tekniske rundt mobilabonnementet ditt – for eksempel manglende dekning. Skulle du derimot ha spørsmål rundt tjenestene våre, står vi klare for å hjelpe deg så fort som mulig.

Kan jeg kjøpe mobiltelefon av Mobiltelefoni.no?

Nei, det kan du ikke. Vi er kun et mellomledd mellom deg som kunde og mobilselskapene. Dersom du er på markedet etter en ny telefon, bør du gå til en elektrovarebutikk eller til et av mobilselskapene som tilbyr pakker med abonnement og mobiltelefon.

Hvor mye koster mobilt bredbånd via 5G per måned?

Internett over 5G er en måte å få bredbånd med høy hastighet levert hjem til seg som blir stadig mer populær. Mobilt bredbånd har imidlertid en litt annerledes prismodell enn fast bredbånd, der det i hovedsak er databruken din som avgjør hvor mye du betaler.

For 10 gigabyte data i måneden starter prisene på rundt 200 kroner. Trenger du mye data, for eksempel dersom du strømmer mye videoinnhold, vil du trenge mer data. Da kan du få mobilt bredbånd med 200 gigabyte inkludert for rundt 5–600 kroner.

Et annet alternativ som har dukket opp sammen med utrullingen av 5G, er et produkt som kalles trådløst hjemmebredbånd. Da leveres internett ved hjelp av 5G-signaler, og du slipper å måtte koble deg på det nedgravde bredbåndsnettet for å få levert nett hjem til deg. Det vanligste er at man har 2000 gigabyte inkludert i måneden, noe som i praksis er ubegrenset datamengde. Det du betaler for er hvor høy hastighet du ønsker på nettet. Prisene på trådløst hjemmebredbånd starter på rundt 600 kroner. I områder hvor 5G ikke er utbygget ennå, må man søke om å få tilgang til det trådløse hjemmebredbåndet, ettersom 4G-nettet har langt lavere kapasitet enn 5G-nettet.

Hva er vanlig å betale for et mobilabonnement?

Hva som er en god pris på et mobilabonnement er kraftig knyttet til hva du bruker telefonen din til. I dag er den viktigste driveren av pris på et mobilabonnement mengden data du ønsker å ha inkludert i abonnementet.

Dersom du har en svært beskjeden bruk av mobildata, kan du få de billigste abonnementene med enten en halv eller én gigabyte inkludert for rundt en hundrelapp i måneden. Dette passer for personer som stort sett bare bruker telefonen til å ringe med, samt sjekke noen nettaviser noen få ganger i løpet av en måned.

Ønsker du derimot å strømme musikk og/eller video en del i løpet av måneden, trenger du mer data. Du kan få abonnementer med helt opp mot 10 gigabyte inkludert i måneden for rundt 200 kroner. Da kan du bruke data ganske ubekymret i løpet av måneden.

Hva er forskjellen på 4G og 5G?

Hovedforskjellen på 4G og 5G er at 5G tilbyr helt andre hastigheter og kapasitet på mobilnettet enn forrige generasjon mobilnett, altså 4G. Du kan lese mer om 5G i vår artikkel om temaet.

Kan jeg få mobilabonnement uten 5G?

I takt med utbyggingen av 5G-nettet i Norge skrider fram, vil de fleste mobiloperatørene ha 5G som standard i sine abonnementer. Slik er det allerede. Det vil være vanskelig å «reservere» seg mot 5G, spesielt fordi tanken på sikt er at dette nettet skal erstatte de gamle mobilnettene.

En måte å komme seg unna 5G-nettet, om enn bare midlertidig, er å bruke en telefon som ikke kan motta 5G-signalene. På sikt risikerer du imidlertid at denne telefonen ikke vil fungere optimalt, ettersom 4G-nettet før eller siden kommer til å bli bygget ned. Du vil også slite med å få oppdateringer til telefonen din etter hvert som den blir eldre.

Bør jeg kjøpe ny telefon med eller uten abonnement?

I de fleste tilfeller vil det være smart å sammenligne prisene på mobiltelefoner fra butikk til butikk, og se disse prisene opp mot totalsummen på en telefon som selges rabattert med abonnement. Stort sett vil de fleste oppleve at man betaler en form for renter når man kjøper mobiltelefon med abonnement. Les gjerne vår artikkel om dette temaet for å lære mer.

Personvern og brukerdata

Hvorfor må jeg oppgi personlige data?

I skjemaet på Mobiltelefoni.no spør vi om fødselsdatoen din fordi mobiloperatørene må kunne verifisere at de gir et tilbud til en person som er over 18 år. I Norge er det nemlig ulovlig å selge mobilabonnement til personer under myndighetsalder. Disse må kjøpe abonnement med en foresatt sine persondata. Informasjonen vi ber om i skjemaet er et minimum av hva leverandørene må vite for å gi deg sine beste tilbud.

All data som blir fylt ut i skjemaet på Mobiltelefoni.no behandles i henhold til personvernforordningen (GDPR), og kun for å deg gode tilbud på mobilabonnement. Vi selger aldri data videre til bruk i annen markedsføring eller til tredjeparter.

Vil du vite mer om hvordan vi ivaretar personvernet ditt, kan du lese mer om dette på vår personvern-side.

Hvordan håndterer dere personvernspørsmål, GDPR og sletting av data?

Mobiltelefoni.no forholder oss til personvernforordningen (GDPR). Det betyr at du som bruker Mobiltelefoni.no kan være helt trygg på at informasjonen du fyller inn i skjemaet vårt ikke brukes til noe annet enn det du har gitt samtykke til, nemlig å gi deg gode tilbud på mobilabonnementer. Informasjonen du fyller inn gjør at leverandørene kan gi deg gode og riktige tilbud basert på dine behov.

Dersom du i etterkant av å ha brukt tjenesten vår ønsker å slette informasjonen fra våre systemer, kan du sende en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så sørger vi for at dine data slettes. Vi passer også på at våre samarbeidspartnere gjør det samme.

Jeg har fått reklame fra Mobiltelefoni.no på e-post. Hvorfor det?

Mobiltelefoni.no sender ikke ut reklame på e-post og har ingen form for e-postlister.

Dersom du bruker Gmail, kan det hende at du likevel ser annonser i innboksen din. Dette er ganske enkelt en annonseplassering vi som annonserer gjennom Google blir synlige på. De to første resultatene i Reklame-taben i Gmail er annonser, på samme måte som de øverste resultatene i Google-søket vanligvis er annonser. Begge deler skal være annonsemerket, og er ikke sendt ut som e-post til en konkret e-postadresse. Det er ikke mulig for oss å målrette oss mot, eller å ekskludere, din e-postadresse. Her finner du informasjon om hvordan du kan endre oppsettet ditt, slik at du unngår å se annonser i Gmail: https://www.quora.com/How-do-I-stop-ads-on-Gmail

Det samme gjelder for annonser i Outlook. Dersom du ønsker å få fjernet eventuelle annonser i Outlook, må du oppgradere til det betalte Office 365-abonnementet.

Annet

Jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt. Hva gjør jeg?

Send oss en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så svarer vi deg så fort som mulig. Du kan også sjekke ut de mange artiklene vi har skrevet og se om du får svar på spørsmålene dine der.