Dame i hvit t-skjorte med mobil i hånda

Hvordan velge rett mobilabonnement

Det lett å bli opphengt i antall inkluderte gigabyte når du skal velge mobilabonnement, men pris per GB sier ikke nødvendigvis alt.

Bilde av Gjermund Stensrud

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Sist oppdatert: 04.08.21

Når du skal finne riktig mobilabonnement er det lett å se seg blind på månedsprisen og antall GB, men dessverre er det ikke gitt at den billigste avtalen er billigst for din bruk.

Dette må du tenke på
  1. Mobildata
  2. Skjulte kostnader
  3. Dekning
  4. Mobilbruk i utlandet
  5. Ekstra fordeler og tjenester
  6. Familie- eller venneabonnement
  7. Kundeservice

Under forklarer vi hva du må se på når du skal bytte mobilabonnement, og hva du må tenke på for å kunne vurdere hva som er viktigst for deg.

Sammenligningstjenesten på Mobiltelefoni.no er NKOM-godkjent, og hjelper deg å finne det beste abonnementet tilpasset din bruk.

Husk at prisene på mobilabonnement blir utdatert relativt raskt. Har du hatt samme abonnement i over et år, bør du sjekke om avtalen din fortsatt er konkurransedyktig.

Hva må du tenke på før du velger mobilabonnement?

Nå som de fleste abonnementer inkluderer fri tale og fri SMS/MMS, er tilsynelatende den største skillelinjen i dag hvor stor den inkluderte datamengden er.

Det er imidlertid mye man kan ta stilling til, men det er opp til deg selv å vurdere hva som er viktigst for din mobilbruk.

1. Hvor mye data trenger du egentlig?

Selv om det er lett å ønske seg størst mulig datapakke, og lovnadene om ubegrenset data høres bra ut, trenger du ikke nødvendigvis den største datakvoten.

I stedet for å betale i dyre dommer for data du ikke trenger, bør du undersøke hvor mye data du faktisk bruker.

Strømmer du film og serier på bussen eller på hytta, så vil mobildataen forsvinne raskt. Pleier du å sitte i timevis på sosiale medier, vil også dette raskt spise opp datakvoten din. Er du mest hjemme og på jobb eller skole hvor du har tilgang til wifi, så vil det imidlertid ikke være nødvendig med en stor datakvote.

Du kan enkelt sjekke hvor mye data du faktisk pleier å bruke inne på innstillingene på mobilen din. Alternativt kan du se over gamle fakturaer og se hvor mye data du har brukt de siste månedene. De fleste operatører har dessuten egne mobilapper hvor du kan sjekke dette.

Kjøper du ofte ekstra datapakker, er dette en god indikator på at du trenger mer mobildata i avtalen din.

2. Skjulte kostnader

Før du bestemmer deg bør du huske å ta en titt på såkalte skjulte kostnader.

Hva skjer for eksempel når du overstiger datakvoten? Noen operatører struper hastigheten til det ubrukelige, slik at du i praksis blir tvunget til å kjøpe ekstra datapakker. Andre lar deg overstige datakvoten din uten hastighetsbegrensning, men tar gjerne godt betalt for hver eneste overskytende megabyte.

bilde av en unge kvinne som bruker et nettbrett
EKSTRASIM: Ekstrasim gir fleksibilitet til å bruke flere enheter i samme abonnement.

En typisk skjult kostnad er betalt bruk av BankID på mobil. De fleste operatører inkluderer i dag dette uten ekstra kostnad, men enkelte operatører tar seg fortsatt betalt hver eneste gang du logger inn med BankID på mobil.

Ekstra funksjonalitet som tvillingsim, datasim o.l. varierer også i pris mellom operatørene i dagens marked. Har du behov for ekstra simkort, bør du sjekke opp hva dette vil koste hos de aktuelle operatørene før du bestemmer deg.

En skjult kostnad som er lett å unngå, men som av og til kan forekomme om du ikke passer på, er fakturagebyr. Et ekstra fakturagebyr vil raskt spise opp prisforskjellen mellom abonnementer. Sett opp eFaktura eller avtalegiro for å være sikker på at du unngår dette.

3. Best mulig dekning der du bor

Det er i dag tre mobilnettverk i Norge. Mobildekningen du får er prisgitt hvilket nettverk du er koblet til og hvor godt utbygd det er der du oppholder deg.

Forskjellene på nettverkene var større før, men fortsatt vil du kunne oppleve lokale variasjoner. Har du mulighet bør du derfor teste dekningen der du bor og oppholder deg mest, for å være sikker på at du får god nok dekning.

Les mer: Dekningskart: Sjekk mobildekningen der du er

4. Mobilbruk i utlandet

«Roam like home»-regelverket har gjort det mye enklere når det gjelder nordmenns mobilbruk i Europa, men utover dette er det som regel store forskjeller på operatørenes priser i utlandet.

Det har dukket opp flere pakkeordninger som fungerer tilsvarende «Roam like home», så det kan være verdt å undersøke hvilken operatør som har best vilkår for de områdene du kommer til å reise mest i.

Alternativt er det ofte mulig å kjøpe datapakker for bruk i utlandet. Dette er som regel rimeligere enn å betale per megabyte.

Les mer: Smart mobilbruk i ferien

5. Ekstra fordeler og tjenester

For å skille seg fra konkurrentene, lokker mobiloperatørene med fordelsprogrammer og tilleggstjenester.

Husk
  • Pass opp for lokketilbud: Et tilbud som er for godt til å være sant, er som regel det. Sørg for at du forstår alle aspekter av avtalen før du aksepterer en ny avtale.
  • Unngå bindingstider: Avtaler med bindingstid går som regel raskt ut på dato, og vil ofte slutte å være konkurransedyktige mens du fortsatt har flere måneder binding igjen.
  • Ikke vær lojal mot dårlige vilkår: Det er ingen grunn til å være lojal mot et mobilselskap som gir deg dårligere vilkår enn konkurrentene.

Et vanlig eksempel på dette er data rollover, som innebærer at man får ubrukt mobildata fra én måned overført til neste. De aller fleste leverandører gir deg også ulike løsninger for datakontroll, for å hjelpe deg å holde oversikt over databruken din.

Enkelte leverandører tilbyr gratis skylagring. Dette kan være praktisk i mange situasjoner, men om du skulle ønske å bytte abonnement vil du miste skylagringen din, så det er derfor ikke å anbefale.

Da er det bedre å bruke en dedikert skylagringstjeneste som fungerer på tvers av enheter og uavhengig av mobiloperatøren din.

En annen tendens er at mange operatører har lansert abonnementer inkludert strømming av musikk, uten ekstra kostnad eller bruk av data. For mange kan dette være nyttig, men vær obs på hvilke tredjepartstjenester som er støttet i ordningen.

6. Familie- eller venneabonnement

Om man samler flere abonnementer i samme selskap, tilbyr enkelte operatører familie- eller venneabonnement til rabatterte priser.

I praksis samles da gjerne alle regningene på én felles faktura. Er man en familie hvor det er én som uansett betaler for alle, blir det dermed enklere å holde oversikten.

7. Kundeservice

Før du bestemmer deg for et mobilabonnement, kan det være lurt å undersøke hvor bra kundeservicen er. Det kan være gull verdt om det skulle skje noe uventet.

En god indikator på kvaliteten på en operatørs kundeservice er å se på hvor tilfredse tidligere og eksisterende kunder er. Dette kan du enkelt sjekke opp via de årlige undersøkelsene fra EPSI og Norsk Kundebarometer.

Til slutt er det viktig å understreke at det kun er du som kan vurdere hva som er viktig og tilfredsstillende for deg. Bruk derfor litt tid på å gå gjennom hva du trenger fra mobilabonnementet ditt.

Deretter kan du enkelt sammenligne priser på mobilabonnement, filtrert etter dine behov, på sammenligningstjenesten vår.